Skottdagen

Idag är det skottdag, den där extra dagen vi får vart fjärde år för att årets månader inte ska förkjutas i förhållande till årstiderna. Jag hade sovmorgon på schemat precis som alla måndagar här i Danmark, åt lunch i skolan och catchade upp med min buddy group. Vi har alla haft olika saker för oss under helgen, några har varit i Belgien, andra på rave, någon haft familjen på besök och någon har rest hem för att fira födelsedagar. Efter lunchen så hade jag och Jarrod lektion i vår Urban Planning kurs där vi börjat skriva en rapport om transportsystemet i Beijing. Får se hur det går, Kina är ju inte världens mest transparenta land och jag kan inte kinesiska. Efter skolan så fick jag vänta tusen år på bussen innan jag till slut fick åka hem. Här hemma så har jag ätit middag, försökt kolla på Oscarsgalans höjdpunkter (grattis Alicia Vikander så himla välförtjänt!), pluggat och pratat med familjen och Davide. Davide påminde mig om vad jag gjorde förra gången det var skottdag och då var jag i Åre på sportlov! Jag, Davide och alla våra syskon hade en stor hang-up på mobilspelet Dragon Vale där vi försökte få den svårkläckta leap year-draken samtidigt som vi åkte skidor och jag var ganska förkyld. Har tyvärr inget blogginlägg från den dagen men jag minns det som ett jättefint sportlov trots förkylning!

Inte mycket att fota en måndag som denna så här kommer en bild från i fredagskväll.

Finbesök dag tre

Idag söndag så har jag och Davide haft en sista dag tillsammans. Den spenderades med att äta kombinerad lunch-frukost i Torvehallerne som ligger invid Norreports station. Det är två slauhallar med buriker, cafeer och restaranger i, vi valde att äta pizza! När vi var mätta och belåtna så gick vi den korta sträckan till Köpenhamns botaniska trädgård. En fin park med växthus där inträdet dessutom är gratis! Vi gick lite i de varma sköna växthusen innan vi tog en sista sväng på stan. Dagen till ära hade jag på mig mina nya, fina Swarovski-örhängen som jag fått i försenad alla hjärtans present av Davide, älskar dem! När klockan sen närmade sig fem så gick vi till Hovedbanegården och Davide hoppade på tåget. När jag sen tagit bussen hem fick jag reda på att det är stora förseningar i trafiken men jag hoppas att han kommer med sitt tåg till Stockholm ändå! Nu ska jag kolla på några vasnitt Modern Family innan det är dags att sova och göra sig redo för en ny skolvecka.

1) Vår frukost/lunch-pizza, 2) stilig pojkvän i varmt växthus och 3) en bild på mig där man ser mina nya, fina örhängen! (Efter den sista bilden blev minnet på min mobil fullt så nu måste jag rensa..)

Finbesök dag två

Efter att vi vaknat, duschat och fixat oss denna dag så styrde vi stegen mot buss 5A som skulle ta oss till Den Blå Planeten som ligger nästan hela vägen borta vid Kastrup. Efter lite busstrul så kom vi fram. Den Blå Planeten är ett nybyggt akvarium med fiskar från både norden och tropiska platser, dessutom så har de två kanonsöta havsuttrar och ett mysigt café. Byggnaden i sig är också väldigt häftig då den är byggd som en vattenvirvel! Efter ett långt besök där så vi åkte vidare till Christianshavn och Christiania. Det sistnämnda var mycket speciellt och en stark gräslukt låg över hela platsen (surprise), dock var det inte så väldigt mycket att se så vi gick ganska snart vidare till Copenhagen Street Food som ligger ganska nära. Det är en stor lokal med foodtrucks och matstånd där man kan köpa allt från hamburgare till brasilianska grillspett. Efter det så tog vi oss en lång promenad genom stan innan vi till slut åt ordentlig middag på en väldigt mysig italiensk restaurang någonstans i Vesterbro. Vi åt caprese till förrätt, pasta till huvudrätt och jag drack espresso efter maten. Sen promenerade vi hem och såg klart den där "Ant-man" som fortfarande inte var så himla bra.

1) Min snygga pojkvän framför ett stim pirayor, 2) ingången till Christiania, det råder nämligen fotoförbud där inne och 3) vår mat från Copenhagen Street Food; en raspberry mojito, cheesecake och pizza med potatis & tryffelolja.