B-E-R-L-I-N

Nu kör vi, det långa inlägget om min och Davides Berlinresa kommer här:

Dag 1: Mitt alarm ringde klockan 03:15 i Köpenhamn så jag gick upp för att hinna med en buss som åkte 03:45. En timme senare var jag på Kastrup och efter inte allt för lång tid så landade jag på Tegel i Berlin. Davide och jag landade nästan samma tid så vi möttes vid bagagebandet, så himla fint att äntligen ses igen! Sen åkte vi hem till Oma som skämde bort oss med både frukost och lunch. Davides kusin Sofie kom också över och vi umgicks allesammans tills dess att Oma körde oss till vår hotell i Mitte, hotell Amano. Ett helt suveränt hotell som kändes jättelyxigt och superfräscht! Sedan såg vi oss om i närområdet och åt en sen middag på Bun Bao. Ett asiaiskt burgarhak med både häftig inredning (se bild nedan) och urgod mat. Rekommenderas starkt om en har vägarna förbi! Efter middagen mötte vi upp min utbytesvän Cullen som också var i Berlin på en mysig bar vid namn Scotch & Sofa där vi drack goda drinkar och hängde hela kvällen tills vi somnade på hotellet vid 02:00.

Dag 2: Frukost hade vi bokat kl 10 denna dag på ett ställe längre ner på gatan vid namn Factory Girl, ett cafe som säkert är väldigt bra men inte perfekt för frukost. Sedan var planen att gå på Pergamon museet men kön var cirka 1,5 timmar lång så vi gick istället på Tyska Historiska Museet (se bild nedan). Det var väldigt bra men en hel del att ta in. Efter lite shopping (jag köpte ett par örhängen och ett halsband) så kurrade magarna så då åt vi lunch på Kaffe Mitte. Med lite pasta pomondoro i magen så fortsatte vi att vandra runt i stan, främst stadsdelen Mitte där vi bodde. Klockan åtta hade vi bokat bord på en restaurang som Davides faster Katja rekommenderat; Chicago Williams BBQ. Där äter man ordentliga kötträtter så vi delade på en kötttallrik och drack öl, väldigt bra och populärt ställe! Efter maten så var det dags för bio! Vi hade bokat biljetter på en väldigt söt biograf i Mitte vid namn Hackesche Höfe Kino där vi såg Hail Ceasar! Filmen var annorlunda men bra, Davide var också väldigt nöjd eftersom han fick äta sötpopcorn, en favorit som inte finns i Sverige.

Dag 3: Efter en ordentlig nattssömn åt vi frukost på Milch Halle (bild nedanför) som också låg på samma gata som hotellet. Sedan hade vi bestämt att vi skulle ta en långpromenad i riktigt mot Berlin Zoo genom Tiergarden och längs floden. På grund av terrordåden i Bryssel dagen innan så var det många flaggor på halvstång, Belgiens färger överallt och gatorna var fyllda med poliser och militärer. Vi strosade runt, åt KFC till lunch, spanade in Bikini Berlin och en del annan shopping. Såsmåningom tog vi tåget ut till Oma och Opa igen för att äta middag. Davides farbror Thomas och kusin Sofie anslöt också. Vi hade en kanontrevlig kväll med pizza till middag! Sen åkte jag och Davide tillbaka till vårt hotell och spelade yatzy i sängen och åt påskägg tills kvällen tog slut.

Dag 4: Den nästsista dagen så konsumerade vi baguettmackor till frukost på Café Oliv i Mitte innan vi begav oss till Pergamon museet då vi förbokat biljetter kvällen innan och därmed slapp vi köa. Museet var tyvärr under ombyggnad (insåg vi när vi var där inne) så stora delar var inte tillgängliga men det var ändå otroligt intressant att vara där. Efter ett långt museibesök så gick vi en stund på stan och åt fransk fika på Lafayette innan vi fortsatte vandra mot Kretzberg. Vi kikade på check point Charlie och vandrade genom vackra och lite halvskumma kvarter innan vi bestämde oss för att gå på Deutsches Technikmuseum. Det var helt enormt och en väldigt häftig byggnad med alla tekniska saker man kan tänka sig. Sen rörde vi oss tillbaka mot vår del av stan för att mellanlanda på hotellet innan vi åt hamburgarmiddag på Shiso Burger. Efter en mycket god middag så drack vi öl och drink i hotellbaren som var väldigt stilig innan vi packade ihop vårt pick och pack inför hemresan dagen därpå!

Dag 5: Klockan tio hade vi checkat ut och blev upphämtade av Davides faster Katja för att åka hem till Oma och Opa för att umgås vår sista dag i Berlin. Det var ju dessutom långfredag så det mesta var stängt i stan denna dag. Vi åt frukost tillsammans med Katja, Oma och Opa hemma hos dem. De bjöd på de bästa brödet ever som tydligen är en specialité i Berlin, huuur gott som helst! Efter ett tag så var Katja tvungen att ge sig av och jag, Davide och Oma övergick till att prata hundar och titta på gamla fotografier tillsammans. När det var dags för lunch så bjöds det på en helt otroligt utsökt gulasch, bästa jag någonsin ätit! Strax innan tre så var det dags att vinka hejdå till Opa och åka mot flygplatsen men först så överröstes vi med presenter och påskgodis, så himla gulligt av dem. Väl på flygplatsen så köpte jag lite smink innan jag och Davide kramades hejdå och boardade varsitt plan. Hans plan gick till Stockholm och min destination var Budapest, men mer om Budapest i ett annat inlägg!